Interview met het NRC over rekenen! (deel 2)

Oefenen schoot er vaak bij in

Taal en rekenen De felle methodenstrijd in rekenen en taal is voorbij. Iedereen vindt nu weer dat leerlingen tafels moeten leren.

Als de leerlingen van de Alan Turingschool in Amsterdam uitleg krijgen over spelling en uitspraak, draaien ze hun tafeltjes een kwartslag. Ze zitten niet meer dwars in de klas met de tafels tegen elkaar, maar kijken de lerares aan om te luisteren naar haar uitleg. De juf spelt de woorden en de kinderen zeggen die na.

Even ziet de klas eruit als op de zwart-witfoto’s uit de vorige eeuw. Deze methode van directe instructie komt op na jaren experimenteren met ‘ontdekkend leren’ waarbij de leraar slechts coach is. Hier vertelt de leraar eerst zelf. Met de opgedane kennis kan de leerling verder.

Lees het volledige artikel hier!

Dit artikel is het tweede deel van een driedelige reeks.

Deel 1: https://nlmath.nl/interview-met-het-nrc-over-rekenen-deel-1/

Deel 3: Coming soon!

By | 2018-01-27T11:06:21+00:00 januari 27th, 2018|Uncategorized|0 Comments